|
Winnaars Groot Zwols Dictee |
|
Ina Westerman (37 fouten), Annie Saris (38 fouten) en Willy Holterman (40 fouten) waren dinsdag de winnaars van het Groot Zwols Dictee. Zijn zij de laatste winnaars?
Bron: Janine Stougie, in deStentor, donderdag 17 februari 2011
Waarschijnlijk zijn Ina Westerman (37 fouten), Annie Saris (38 fouten) en Willy Holterman (40 fouten) de laatste winnaars van het Groot Zwols Dictee. De organisitie denkt erover een punt achter deze taaltraditie te zetten. De kans is groot dat het Groot Zwolse Dictee dit jaar z'n laatste editie heeft beleefd. Samensteller, voorlezer en mede-organisator Minke Kraijer laat weten elk jaar weer vreselijk veel moeite te hebben sponsoren te vinden. "Ik vind dat geschooi om geld verschrikkelijk. In dat geklep gaat zoveel energie zitten, terwijl ik het ongelofelijk naar vind om te doen. Ik heb daar dus geen zin meer in."
Er is op zich niet echt een groot budget nodig om het Groot Zwols Dictee in de benen te houden, maar Kraijer wil zich vanaf nu alleen nog maar bemoeien met het dictee én de Zwolse taal. "Als dat het einde is van het dictee, dan vind ik dat heel erg. Maar ik zie die speurtocht naar geld niet langer zitten."
Albert Bartelds, streektaalconsulent van mede-organisator IJsselacademie, vindt het slim dat Kraijer na afloop van het dictee de knuppel in het hoenderhok heeft gegooid. "Het was hét moment. Als het goed is is iedereen er nu wel van doordrongen dat de organisatie van zo'n traditie niet uit de lucht komt vallen."
Voor financiering kijken Bartelds en Kraijer niet naar de gemeente. De gemeente sponsort het dictee al door de raadszaal om-niet te verhuren. "En ook voor de koffie hoeven we niet te betalen. Maar je wilt de winnaars ook trakteren op een prijs. En een drankje na afloop geeft zo'n bijeenkomst meer cachet", aldus Kraijer.
In de visie van de organisatie zou het ideaal zijn als er één sponsor komt die de financiering voor een langere tijd op zich neemt. Bartelds kan niet zeggen hoeveel geld er per jaar nodig is om het dictee voort te zetten. "Als IJsselacademie investeren wij natuurlijk ook in deze traditie, maar dan meer in mensuren. Het gaat in ieder geval niet om enorme bedragen."
|